Hur gick det?

Så, jag skrev högskoleprovet igår. Efteråt fick jag många frågor; hur känns det nu? Är du trött? Var det jobbigt?
Sanningen är att jag inte visste. Att jag fortfarande inte vet. Jag hade ingen känsla alls i kroppen. Så har det varit efter varje gång jag skrivit provet, jag vet varken ut eller in, jag känner mig bara helt tom. Det är som om jag skrivit ned allting jag någonsin vetat och nu vet jag det inte längre. Poetiskt ellerhur?
Men hur gick det för mig? Jag var sjukt nervös. Alltså sjukt nervös på vägen dit och sjukt nervös under hela första delen. Försök själva koncentrera er på en viktig fråga samtidigt som du hela tiden hör en röst i ditt huvud: Ta det alternativ som låter bäst, det är inte jätteviktigt att det är rätt, det är bara din framtid som står på spel. 
Men efter första delprovet släppte det och de andra delarna gick förvånansvärt bra. Så kom jag hem, kollade upp mina poäng och jämförde med förra årets normeringstabell. Och vet ni, jag tänker inte skriva ut vad jag fick. Inte för att jag skäms eller för att jag är missnöjd utan för att jag tycker det på något sätt är väldigt privat. Jag kommer inte heller berätta för mina vänner vad jag fick, det har jag aldrig gjort. För jag tycker inte att det säger någonting. Jag är minst lika klok och arbetar minst lika hårt som någon som fått 2.0. Men jag kan säga så här, att jag fick mer den här gången än jag någonsin fått på provet. Och jag märkte verkligen att jag hade pluggat. Jag hann med, bara en sån sak. Jag hann med att svara på alla uppgifter med undantag för kanske 2 eller 3 som jag bara hann ögna igenom.
En annan anledning till att jag inte vill tala om vad jag fick är för att det är så lätt för andra att säga eller bara tänka "varför fick du inte bättre? Du har ju pluggat i 4 månader. Jag har fått bättre utan att plugga". Och det skulle jag bli så irriterad på. Det blir jag irriterad på. Att vissa kommer in på till exempel läkarlinjen för att de har lätt för sig, de har lätt för att plugga, lätt för att koncentrera sig. De kommer in utan att ha gjort någonting. Medan jag som sliter och pluggar 5 timmar per dag inte kommer någonvart. Jag vill inte höra att jag borde ha fått 2.0 eftersom jag pluggat mycket. Vill inte höra att du och jag har fått samma poäng fast du suttit hemma och rullat tummarna.
Jag är duktig på mycket. Att plugga och koncentrera mig är inte någon utav de sakerna. Men jag är nöjd med min insats. Man kan inte göra bättre än sitt bästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0