Mina käraste

En stor del i mitt liv som jag aldrig skrivit om här på bloggen, men som är en självklarhet för mig är mitt protein. Just nu har jag rätt många påsar och burkar, själv tycker jag inte alls att det är tillräckligt, vill ha 5 olika smaker av varje att variera mellan haha. Innan jag började träna så hårt som jag gör nu, drack jag bara vanligt vassleprotein efter träningen. Gick in på MM sports utan att ha någon aning om vad alla andra burkar var till för. Tyckte det verkade så himla komplicerat. Och det är det ju, om man inte vet exakt vad allting är till för. Nu kan jag mycket mer, har läst på en hel del om olika aminosyror, vad de är bra för och när man ska ta dem. Så jag tänkte skriva lite om vad jag dricker och när.
Min kära proteinhylla.
Från vänster:
EAA: Står för Essential amino acids. Det är alltså de viktigaste aminosyrorna som man bör få i sig dagligen. Jag har i smaken Lime/kaktus, den är faktiskt förvånansvärt god. Den ska man egentligen ta innan och efter träning, men jag brukar ta den under träningen.
PWO: 2 prestationshöjare som jag tar innan träning. Båda är i smaken cola, de är hur goda som helst. Det finns två olika "sorter" av prestationshöjare, en som stärker det mentala, som till exempel en energidryck. Sedan finns det de som stärker uthålligheten i musklerna, vilka mina 2 är till för. Jag orkar fler reps och känner mig allmänt mycket piggare i kroppen när jag druckit en dos.
BCAA: I EAA har du alla 9 viktiga aminosyror, i BCAA finns bara 3 utav dem. Vad jag har förstått så märker man ingen större skillnad ifall man tar EAA eller BCAA, eftersom de 3 aminosyrorna som finns i BCAA är de som har störst effekt på bildandet av proteiner. Jag har i smaken cola (lite trött på den smaken, ja). Jag tar alltså inte både BCAA och EAA samma dag, utan varierar lite mellan de två smakerna.
Casein: Mitt absoluta favorittillskott. Det går inte en dag utan att jag missar att ta mitt casein. Det här tar jag alltid på kvällen, ni kan ju inte ha missat mina caseinpuddingar. Anledningen till att jag dricker det innan jag går och lägger mig är för att det här proteinet har en långsammare frisättning av aminosyror. Kroppen får protein under hela natten och jag blir inte hungrig :))) Burken ni ser på bilden är min favorit, den är i smaken vanilj/karamell.
Vassleprotein: Det vanliga snabbverkande proteinet man tar direkt efter träning. Smaken ni ser på bilden är cocos/choklad.
Bara en massa casein och vassleprotein. Jag har i smakerna choklad/mandel, äppelpaj, choklad/banan, choklad och pina colada. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0