Serien utan gränser

Jag är en person som sällan gråter till filmer och serier för att någonting är sorgligt. Däremot kan jag lätt gråta om en scen är väldigt bra, ifall det händer någonting överraskande eller som i American Horror Storys fall: ifall en scen är helt sinnessjuk. AHS är en serie jag har gråtit till MÅNGA gånger för att det händer så sjuka saker. Det är som att det inte finns några som helst regler eller gränser i den serien. En mamma som våldtar sin son, varav sonen våldtar sin flickväns mamma. En gammal kvinna som låser in slavar i sin källare så hon ska kunna sminka sig med deras blod och därmed be forever young. En bortskämd och uttråkad son vars enda sätt att döda tiden på är att döda alla i grannskapet, inklusive sin egna mor för att sedan ta ett uppfriskande bad i deras blod.
Ni förstår min poäng? Det sjuka, det som gör att serien sticker ut ännu mer, det är att jag alltid blivit nöjd med hur säsongerna slutat. Uppläggen har hittills alltid varit samma. Det börjar med att man får lära känna karaktärer (olika karaktärer och storys i varje säsong, nämnligen) och får lite information om vad som hänt på stället som säsongen handlar om. Allting fungerar som det alltid gjort, men sedan händer det någonting. Sedan händer någonting mer. Sedan någonting mer. ALLT SKITER SIG. Allt man hoppats på hela säsongen bara rasar samman. Allt känns piss och man blir galen. De nästsista avsnitten på säsongerna är värst. Då känns det som att allting är kört. Allt är över. MEN. Finalavsnitten. Alla andra avsnitt i all ära, men finalavsnitten. De är så genomtänkta så det är inte klokt. Allting löser sig, inte på de sätt man vill att de ska lösa sig på, utan på ett bättre sätt. Ett sätt som man själv aldrig tänkt sig. Det är faktiskt ganska sjukt att jag säsong efter säsong varit helt förstörd vid det nästsista avsnittet och varje gång tänkt att: den här gången är det kört. Det här går inte att lösa på något sätt. Men det gör det. Alltid. Jag är otroligt imponerad. 
Men how about det senaste avsnittet nu? Det var helt okej. Jag hade dock hoppats på att få gråta en skvätt, men ingenting var tillräckligt sjukt. Missförstå mig inte, det var minst 3 scener som var helt sjuka, men för att vara AHS tycker jag att de kunde ha varit sjukare. Det som var lite kul var att det pratades ganska mycket svenska i början, då två svenska tjejer checkade in på hotellet. Trots att avsnittet innehöll en man i vit morphesuit som våldtog en annan man med en enorm borr och ett par swingers som dödade och åt upp det andra paret efter sexakten, så var nog svenskarna den största överraskningen. Alltså ni hör, jag är helt AHS:ifierad. Men underhållande var det. Hoppas på mycket av säsong 5.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0