Kvargpizza

Som ni kanske redan vet så bor min brorsdotter hos oss på dagarna tills den första oktober. Hon har bott här hela september. Det har varit supermysigt att ha henne här. Ungefär runt 17-18 kommer hennes föräldrar och hämtar upp henne, vilket också är trevligt, att få träffa min bror och hans fru en liten stund varje dag. Igår stannade de kvar på middag och mina föräldrar serverade hemmagjord pizza. Jag har bestämt mig för att inte vara lika strikt med mina kolhydrater på helgerna, kolhydrater är trots allt inte onyttiga. Men jag kände att pizza kanske var lite för mycket, så jag bakade faktiskt en egen, nyttig pizza till mig själv.
Här kommer receptet:
  • 3 dl havregryn
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 2 tsk salt
  • 3 ägg
  • 6 msk naturell kvarg
  • oregano (hade ingen så jag skippade det)
Blanda alla torra ingredienser och tillsätt sedan ägg och kvarg. Sprid ut smeten på en plåt och in i ugnen i 5 minuter på 225 grader. Ta sedan ut plåten och lägg på dina ingredienser. Sedan in i ugnen igen i 10 minuter.
 
 
Jag måste vara helt ärligt. Den blev inte så god som jag hade hoppats på. Men jag tror det beror på att jag inte spred ut degen ordentligt, den blev alldeles för tjock och blev därför lite mosig, inte sådär krispig som en pizzabotten ska vara. Men jag får testa en gång till, göra om och göra rätt. Smaken var det inget fel på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0