Nyttig kladdkaka

De som känt mig ett tag vet att söndagar är familjedag för familjen Sjövall-Bashiri. Mina bröder kommer alltid över och vi äter god mat och umgås. Min favoritdag i veckan faktiskt. Som ni också säkert redan vet så är min mamma en riktig baktant. Hon älskar att baka. Så varje söndag bjuds det på något gott. Men jag som inte längre vill äta onyttigt tänkte att den här helgen, så bakar jag. Någonting gott och nyttigt. Så idag har jag bakat en kladdis som vi ska äta imorgon. Kan tyvärr inte tala om hur den smakar än, jag får återkomma. Smeten var god. Jisses vad jag bakar, förresten.
Här är iallafall receptet:
  • 10 dadlar
  • 3 ägg
  • 2 dl mandelmjöl (vi gjorde eget)
  • 1 msk honung
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 tsk salt
  • 4 msk kako
  • 2 msk kokosolja (vi hade i vanligt smör)
  • kokosflingor
Mixa dadlar och honung i en matberedare och tillsätt efter en kort stund äggen så allting lättare kan blandas ihop. Blanda ihop alla torra ingredienser (förutom kokosflingorna) och tillsätt de till blandningen. Smält kokosoljan (eller smöret) och häll den i blandningen. Smörj en avtagbar form och strö kokosflingor längs med kanterna på formen. Häll ut smeten i formen och in i ugnen i 8-10 minuter på 175 grader. Ta ut kakan den när den är kladdig. Låt den svalna och servera med bär och kvarg eller grädde.
Kokosflingor längs kanterna är bara som en fin detalj. Man kan absolut skippa det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0