Ritalin

Jag kom in på sjuksköterskelinjen på Karolinska i Huddinge. Är verkligen jätteglad, ska bli så roligt att få börja skolan igen. Att få ha en klass igen. Och att få tillföra någon nytta i världen, istället för att putsa maskiner och plocka vikter på ett gym. 
Någonting mindre kul är att jag då måste börja äta Ritalin (adhd-tabletter) igen. Jag har haft ett långt uppehåll med dem då jag inte ser någon mening i att äta dem när jag inte pluggar och behöver koncentrera mig särskillt mycket. Men nu är det dags. Alltid när jag haft ett uppehåll och sedan börjar knapra pillrena igen får jag extrema biverkningar som håller i sig i 1-2 månader. Vissa biverkningar håller i sig så länge jag äter medicinen, men långt ifrån alla. Hade det varit så hade jag absolut inte fortsatt med tabletterna. 
Jag tänkte att jag skulle börja ta dem i tid, så biverkningarna hunnit lägga sig tills dess att jag börjar plugga (30 augusti). Så i måndags (8 augusti) tog jag mitt första piller. Det har inte hunnit bli riktigt jobbigt än, men jag känner av en hel del biverkningar. Magont, muntorrhet, hög puls, minskad (läs ingen) aptit, tvångstankar och någonting nytt för den här gången är att jag jämnt känner mig nervös. Som om jag ska på en jätteviktig arbetsintervju och inte vet vart jag ska ta vägen. Jag kollade upp det och det är tydligen en utav de vanligaste biverkningarna, att känna sig nervös. Skönt iallafall att jag sluppit det tidigare.
Men än så länge mår jag bra. De värsta biverkningarna har inte hunnit slå till än. Då pratar jag grova humörsvängningar, muskelvärk, huvudvärk, illamående, yrsel, gråtmildhet, hjärtklappning och jobbigast av allt - nedstämdhet.
Ni måste tycka jag är dum i huvudet som inte byter medicin. Men som sagt, de flesta biverkningarna går över. Och när de gjort det så funkar medicinen som ett par magiska glasögonen för koncentrationen.
Hela den här veckan har jag haft en bok med mig i väskan som jag, så fort jag fått chansen, läst i. Att kunna läsa utan att behöva anstränga sig för att förstå vad varenda ord verkligen betyder (för att det vanligtvis pågår tio andra saker i huvudet) är helt fantastiskt.
Visst skulle jag kunna testa någon annan tablett som inte ger lika starka biverkningar, men hela den processen med att hitta rätt medicin och framförallt rätt dos för mig - är så otroligt krävande och tar så sjukt lång tid. 
När biverkningarna lagt sig är jag jättenöjd med Ritalin, jättenöjd med den dos jag tar och jättenöjd med allt medicinen gör för mig.
Jag får se det som med allting annat - man måste ha tålamod och kriga innan man kommer dit man vill.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Amanda! Jättekul att du ska börja på sjuksköterskelinjen, lycka till! Undrande bara om det inte var läkarlinjen som du ville börja på? Hursomhelst båda utbildningarna är asbra!

2016-08-13 @ 13:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0